Címkék

advent (7) decoupage (15) kávéfestés (8) keresztszem (95) kert (35) kirándulás (94) makramé (6) ősz (26) szobor (17) tél (14) transzferálás (3) varrás (16)

2019. augusztus 7., szerda

Rám-szakadék, dömösi körtúra

A túra hossza: 9,5 km          Szintkülönbség: 400 m fel, ugyanannyi le      Időtartama: 4 óra

Újpest-Városkapu Volán buszpályaudvarról indultunk Dömös, templom megállóig. Az út nem volt rövid, másfél óráig tartott.

Az útvonal, amit bejártunk:

A templom mögötti Szent István utcán át érjük el a Királykúti utcát, ahonnan már kiérünk a házak közül. Egy kis hídon átjutunk a Malom-patak túloldalára.

Követjük a P, S, Z jelzéseket, melyek az árnyas fák közé visznek, mellettünk a Malom-patak folyik.

Nemsokára balra meglátjuk a Róza-táró nyílását, ami a kőszénbányászatra emlékeztet. Mellette kőrakások sokasága látható.

Pár perc múlva leereszkedünk a Szentfa-kápolnához. A hagyomány szerint 1885-ben két kislány az itt álló bükkfán Szűz Mária képét látta megjelenni, és ezután búcsújáró hellyé vált a terület.

Utunkat folytattuk a P, S, Z jelzésen, de az S jelzés hamarosan letér a Lukács-árok felé, mi maradtunk a patak partján vezető ösvényen, és átkeltünk a patak gázlóján. Majd legközelebb azt is érintjük.

Pár lépés után a Z jelzésen folytattuk utunkat. Belépünk egy szálerdőbe, majd egyre beljebb kerülünk a Három-forrás-völgybe. Innen az út egyre meredekebb és sziklásabb. Itt kezdődik a Rám-szakadék. Az árok szurdokká szűkül, a patakmeder szikláin, fadarabjain kell lépkednünk.Megjelennek a fém kapaszkodók és létrák, melyekre nagy szükség volt, még így is, hogy napok óta nem esett az eső.

Maga a Rám-szakadék csupán 1 km, viszonylag hamar véget ér, pedig ez a legizgalmasabb rész. Felérve megpihenünk, eszünk-iszunk. Utunkat folytatjuk a Z jelzésen, a Szakó-nyereg irányába.Egy darabig erdészeti műút mellett haladunk, gázlón kelünk át a patakon és egy lépcsősor visz ki a völgyből. Megpihenünk a Makó-réti vagy Júlia-forrásnál, melynek vize frissítő.

Enyhén emelkedő bükkerdőn megyünk tovább, keresztezünk egy murvás utat, ahol csatlakozik a Z+ jelzés. Pár méter után elágazáshoz érünk, ahol élesen jobbra kanyarodunk a P turistaútra Dömös felé. Most már végig ezen a jelzésen maradunk. Hamarosan egy lejtős irtáson kell átvágni. Tényleg lejtős, igazi bokafájdító. Az irtásba be- és kilépve láthatjuk az egykori kerítés felett átvezető falétrákat. Lejjebb egy aszfaltutat keresztezünk, majd jobbra egy emlék kopjafát pillantunk meg. Keskeny ösvényünk egy széles szekérútba torkollik, ahol megnyílik a táj, egy füves pusztásra érve rálátunk a Prédikálószékre. (Oda is tervezünk túrát.)

Réteken folytatjuk tovább utunkat, a Téry-út vonalán. Majd elválva a szekérúttól, gyertyánoson é bükkösön át visz utunk lefelé haladva, balra tőlünk a Vörös-hegyi-árok húzódik.

Már közeledünk újra Dömös felé, meglátjuk a Börzsönyhöz tartozó Szent-Mihály hegyet, előtte a Dunával, és balra feltűnik a dömösi prépostság romja. Az Árpád-kori monostor értéke a föld alatti román stílusú altemplomban látható.

A régi temető mellett érünk be a faluba, lesétálunk a 11-es főútra, és negyed óra múlva ismét a buszon ülünk (másfél órát hazáig). Fárasztó volt, de megérte.